„Ikarus, a gördülő legenda”

2009. október 1. | Szerző | Kategória: Egyéb kiállítások

2009. október 10-én, szombaton 16.30-kor

„Ikarus, a gördülő legenda” címmel kiállítás nyílik, a Közlekedési Múzeum anyagából.

Megnyitja:
Warvasovszky Tihamér polgármester

2007. utolsó napjaiban röppent fel a hír, hogy végleg befejezik az Ikarus autóbuszok gyártását.

A hír hallatára Közlekedési Múzeum autóbusz-rajongó magánszemélyek közreműködésével 2008-ban „Ikarus a gördülő legenda” címmel, a gyár történetét felelevenítő időszaki kiállítást rendezett. A kiállításban az Ikarus által gyártott főbb típusok bemutatásán keresztül megemlékeztünk a márka megszületésének, és a gyártás kiteljesedésének körülményeiről.

Az Ikarus elődvállalatának tekinthető Uhri Imre Kovács- és Kocsigyártó üzeme 1895-ben kezdte meg a működését. A műhely kovácsolás mellett „sráfkocsik” javításával és gyártásával is foglalkozott. Az üzem az első világháború után kezdett autóbuszok karosszériájának a gyártásával foglalkozni. 1937-től a Mávag Mercedes Benz autóbuszok karosszáriáit is itt készítették. A második világháború után az üzemet államosították és 1951-től Ikarus márkanéven  hozták forgalomba a buszokat. Az első Ikarus 30-as típust további, modern elvek alapján tervezett önhordó vázszerkezetű autóbuszok követték. Nemzetközileg is keresettek voltak az Ikarus gyártmányai.

1963-tól a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyárat is az Ikarushoz csatolták és a KGST szakosodása következtében 8000 Ikarus autóbusz exportjára nyílt lehetőség. A rendszerváltozás után a gyár piacai jelentős részét elvesztette és megkezdődött a gyár leépítése. 2004-ben bezárták a székesfehérvári gyárat, később a mátyásföldit is, és 2007 december 31-vel végelszámolással megszüntették az Egyedi Autóbuszgyárat is.

Az autóbuszokat 83 országba exportálták, több mint 230 000 autóbusz került külföldre és több mint 60 000 példány közlekedett Magyarországon.

A tárlat október 30-ig látogatható!

A belépés ingyenes!

Címkék:

A hozzászólások lezárultak.